Mijn werk voor uw organisatie
Reinier organiseert impact staat voor het organiseren van optimale impact voor organisaties in het speelveld van landbouw, natuur en ruimtelijke ordening. Impact op leden, politiek, media, beleidsmakers en andere stakeholders. Organisaties worden geprikkeld en gefaciliteerd om hun visie en missie aan te scherpen en hun strategieën te verbeteren, om zodoende hun ambities waar te maken.
Concrete resultaten
Reinier organiseert impact denkt en werkt mee om optimale, concrete resultaten te boeken. Om zover te komen moeten organisaties hun missie en visie scherp hebben. Hierbij maken speerpunten moeilijke, uitdagende vraagstukken behapbaar voor leden, bestuurders, stakeholders, specifieke doelgroepen in de samenleving en de politiek. Het goede werk van organisaties moet duidelijk over het voetlicht worden gebracht, evenals de uitdagingen waar men voor staat en de slimme oplossingen die hiervoor bestaan. Communicatie is nooit een doel op zichzelf, maar altijd een middel. Een website is gereedschap om doelen te bereiken voor uw organisatie!
Reinier organiseert impact helpt u met het bereiken van concrete doelen in de politieke arena, met partnerorganisaties en de eigen achterban, met bijzondere aandacht voor website, nieuwsbrief, social media en ledenambassadeurs.
Een hogere ledenwaardering, meer mediabereik en een effectievere lobby. Zo werken we samen aan meer impact! Reinier organiseert impact zet uw organisatie op de kaart!
Samen werken aan impact
Mijn ervaring als onderzoeker, lobbyist, woordvoerder en strategisch communicatieadviseur maakt dat communicatie gericht kan worden ingezet om concrete doelen te bereiken voor uw organisatie. Dit betekent planmatig werken, het nemen van vernieuwende initiatieven en tussentijds evalueren, leren en aanpassen. Daarbij kunt u rekenen op een scherpe, strategische blik. Naast meedenken, uitdagen en aanscherpen van strategieën staat Reinier organiseert impact ook garant voor een hands-on aanpak op de werkvloer.
Een greep uit de mogelijke werkzaamheden van Reinier organiseert impact voor jouw organisatie:
- Aanscherpen, doordenken en uitwerken van organisatiedoelen
- Stakeholderanalyse en voorbereiding lobbystrategieën
- Opzetten van (web)content
- Uitdenken van innovatieve werkvormen
- Uitwerken en organiseren van (lobby)campagnestrategieën
- Meedenken en -werken aan verbetering van ledencontact
- Woordvoerderstrainingen
- Peer-reviewen van organisatiestrategieën en -werkwijzen
Impact
Hoe organiseert Reinier optimale impact voor uw organisatie?
Bestaande materialen en werkwijzen zijn altijd de basis voor vernieuwing en verbetering. De kunst is om bestaande informatie en werkwijzen samen te brengen en aan te vullen, om hiermee nieuwe instrumenten en werkwijzen te realiseren. Zo kunnen sterke, effectieve (lobby)instrumenten ontstaan die het verhaal en de dynamiek rond een onderwerp doen omslaan. Daarbij worden bij voorkeur de krachten gebundeld van de mensen in en rond de betreffende organisaties. Doorgaans is de achterban een goede bron van vernieuwing, leden en bestuurders zijn de ultieme drager van de boodschappen van de organisatie. Zij versterken het geluid van de organisatie en zijn, mits goed toegerust, de ultieme ambassadeurs van de organisatie bij nagenoeg alle ambities en doelen.
Bezinnen, goed nadenken en strategieën uitzetten, maar vooral ook beginnen is het adagium van Reinier organiseert impact. Concrete resultaten en goede verbeteringen op de werkvloer worden bereikt door te experimenteren. Daarbij kunt u zowel voor de strategie als de hands-on aanpak rekenen op Reinier organiseert impact.
Nieuwsberichten over mijn werk
De Stichting Jachtopleidingen Nederland (SJN) en Reinier Enzerink, deskundige op het gebied van ganzenbeheer in Nederland, hebben de handen ineen geslagen om een zo breed mogelijk publiek te interesseren voor de cursus ‘Beter Ganzenbeheer’.
Lees meer...De wereld rond natuur en landbouw in Nederland is al jaren flink in beweging. Met het toenemen van de druk op de beschikbare ruimte door onder meer natuurdoelen, woningbouw en de energietransitie wordt grondeigendom steeds waardevoller. Ook de politiek en ambtenarij zit niet stil: het ene plan is nog niet af of het volgende probleem dient zich alweer aan. Een kleine selectie: stikstof, pacht, ruimte voor woningbouw, waterkwaliteit, klimaat, mest, vogelgriep, droogte, criminaliteit in het buitengebied en gewasbescherming. De druk op het Nederlandse buitengebied om een antwoord te geven op al deze uitdagingen en problemen is ongekend. Ik was dan ook vereerd om gevraagd te worden door de Federatie Particulier Grondbezit (FPG). De FPG is een belangrijke speler in het Nederlandse buitengebied, haar achterban vertegenwoordigt zo’n 600.000 hectare particuliere grondbezit. Het beheer van deze gronden is vaak al dusdanig vormgegeven dat de uitdagingen van deze moderne tijd het hoofd wordt geboden. De soms stokoude landgoederen onder de FPG-leden zijn hiermee tegelijkertijd rijke historie én de toekomst van ons landelijk gebied. Ik werd gevraagd om mee te helpen met de realisatie van een nieuwe website en een strakke, heldere communicatie- en lobbystrategie op te stellen. Ik leverde het volgende op: Een opstart- en werksessie met alle medewerkers 15 interviews met leden en bestuurders om input op te halen voor de strategie Input in het team en uitzetten van de piketpalen voor een nieuwe communicatie- en lobbystrategie (Handvatten voor) realisatie van content voor website en social media Begeleiding van het proces naar een strakke, heldere communicatie- en lobbystrategie Een rapportage leveren van de bevindingen in de interviews en voorstel voor een nieuwe missie, visie en communicatie- en lobbystrategie Een bondige uiteenzetting van de communicatie- en lobbystrategie Werksessie met het bestuur over de missie, visie en strategie Een plan van aanpak voor de website, met een contentstrategie Een inwerktraject voor de nieuwe Haagse lobbyist van de FPG FPG-directeur Gerbrand van ’t Klooster kijkt terug op mijn werkzaamheden op de werkvloer: “Ik heb Reinier gevraagd om de FPG te helpen bij het herijken en aanscherpen van de visie, missie en strategie met de focus op communicatie en public affairs. Een intensief traject. Wij leerden hem hierin kennen als een groene communicatieadviseur en lobbyist in een ‘blauwe’ jas. Het landelijk gebied is zijn ‘natuurlijke habitat’. Dat past bij FPG die opkomt voor particuliere eigenaren die zich inzetten voor een veelzijdig en mooi multi-functioneel landelijk gebied. Onze adviseurs voor belangenbehartiging en projecten zijn vanuit hun kennis en passie sterk inhoud gedreven. Communicatie krijgt vaak te weinig prioriteit en dat is jammer. Immers: ‘wat er wel is maar waar niemand van weet bestaat niet’. Dat is in essentie wat Reinier ons liet zien. Hij heeft onze mensen ondersteund in de veranderingen die hierbij nodig zijn, met aanstekelijk enthousiasme, onomwonden, vanuit een scherpe en kritische blik. Reinier, veel dank daarvoor en ‘we’ll meet again’.”
Lees meer...De Nederlandse Vereniging van Rentmeesters (NVR) is een ondernemende club met 500 leden. Deze mensen staan voor het managen van ruimtelijke ontwikkeling met een scherp oog voor kwaliteit, duurzaamheid en fatsoen. Daarmee zijn Rentmeesters NVR interessante en relevante spelers in het complexe speelveld van grondeigendom en ruimtelijke ordening. In het bijzonder gezien de ingrijpende plannen rond stikstof, de energietransitie en woningbouw voor de komende jaren. Mijn werk De relevantie van het werk van Rentmeesters NVR moest beter voor het voetlicht worden gebracht. Ik heb de NVR geholpen met de inhoud en strategie om hiertoe een Twitterkanaal namens de vereniging op te starten. Daarnaast adviseerde en assisteerde ik bij de communicatie richting bestuurders en beslissers, met het beoogde succes.
Lees meer...Droogte is een probleem van allerlei partijen in Noord-Brabant, maar vooral van boeren. Zij merken als eersten de gevolgen van droogte én hebben veel troeven in handen om het probleem aan te pakken. Andere organisaties wezen naar boeren als veroorzakers van het droogteprobleem. Onder het vaandel van een gezamenlijke website werden veel relevante partijen bijeengebracht en kon men gezamenlijk energie steken in het aanpakken van de uitdagingen rond droogte in Noord-Brabant. Mijn werk Vanuit ZLTO was mijn eerste doel om alle partijen rondom droogte samen te brengen en het vraagstuk te depolariseren. Ik kon alle partijen in het speelveld uiteindelijk verenigen op een gezamenlijke website, met een gemeenschappelijk doel: zoveel mogelijk water vasthouden. En iedereen kan helpen. #ElkeDruppelTelt
Lees meer...De wilde zwijnenviewer is tot stand gekomen door samenwerking tussen de provincie Noord-Brabant, ZLTO en Faunabeheereenheid Noord-Brabant. De reden voor deze samenwerking is de Afrikaanse Varkenspest (AVP) die steeds meer voorkomt in verschillende Europese landen. De wilde zwijnenviewer geeft een overzicht van gebieden waar wilde zwijnen voorkomen, locaties waar aanrijdingen hebben plaatsgevonden en afschot van wilde zwijnen per vierkante kilometer. Daarnaast worden de faunaschademeldingen, faunavoorzieningen en bedrijven met gehouden varkens in beeld gebracht. Dit laatste omdat wilde zwijnen nabij varkensbedrijven een risico vormen op het overbrengen van Afrikaanse Varkenspest. Mijn werk De hoge dichtheid aan varkenshouderijen in Noord-Brabant, commercieel en hobbymatig, levert in combinatie met de vele wilde zwijnen een verhoogd risico op Afrikaanse Varkenspest op. Dit is eenvoudig gezegd, maar een visuele weergave drukt ons vaak pas echt met de neus op de feiten. Daarom heb ik vanuit ZLTO een gezamenlijk project getrokken met de provincie en de FBE. Om voor politiek, beslissers, ambtenaren en anderen betrokkenen op een eenvoudige manier het wilde zwijnenprobleem in beeld te brengen. Doordat ook faunavoorzieningen meegenomen zijn in de kaartlagen wordt een basis gelegd voor de noodzakelijke zonering van gebieden in geval van een uitbraak van Afrikaanse varkenspest. Bekijk de wilde zwijnenviewer
Lees meer...Legaal wild, hoe komt dat eigenlijk op ons bord terecht? Het team van RamBam ontdekte het antwoord op deze vraag én stuitte op de eenvoud waarmee illegaal wild ook op datzelfde bord terecht zou kunnen komen via restaurants. Namens de Jagersvereniging werd de presentator meegenomen het bos in op reeënjacht. Mijn werk Jagen is mooi en nuttig, wild is heerlijk en eenvoudig te krijgen. Aan een stukje wild op het bord gaat een uitgebreid traject vooraf, waar een welgemikt schot maar een klein onderdeel van is. In het Nederlandse buitengebied zijn veel stropers actief, criminelen die dieren schieten om geld te verdienen. Zonder oog te hebben voor het dier, de populaties en de omgeving. Ik liet de presentator in deze uitzending zien hoe legaal wild zijn weg vindt richting onze voedselketen. Rambam verkoopt gestroopt wild aan sterrenrestaurants – NPO3.nl (start om 9.00)
Lees meer...De Jagersvereniging wilde in 2016 haar positie en maatschappelijke relevantie beter naar voren brengen. Na het vernieuwen van de huisstijl en communicatiestrategie was het de hoogste tijd voor een nieuwe website om haar ambities te dragen en waar te maken. Om de doelgroepen leden, wildbeheereenheden, media, politiek en algemeen publiek optimaal te bedienen werd een website gecreëerd met nadruk op het zichtbaar maken van de maatschappelijke rol van jagers, het ondersteunen van opinieartikelen en het aanzwengelen van online discussie om zodoende een genuanceerd beeld te brengen van de jacht in Nederland. Mijn werk Als projectleider van de vernieuwde website van de Jagersvereniging begeleidde ik onder tijdsdruk een traject van 4 maanden met Superinteractive BV waarmee vijf zeer diverse doelgroepen online bediend moesten worden. Tevens heb ik grotendeels eigenhandig het contentmateriaal van de website geproduceerd, de beeldstrategie ingevuld en de applicatie ‘Wild op de Kaart’ bedacht en de ontwikkeling ervan aangestuurd. Deze applicatie was een combinatie van ledenvragen, publieke aandacht voor wild als verantwoord vlees en behoefte aan een sterke beelddrager vanuit de lobby. Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging
Lees meer...In 2016 had ik de eer en het genoegen om me in Le Garage met wijlen Joop Braakhekke hard te maken voor het eten heerlijke gerechten met vlees van wilde gans. Tijdens de lancering van het initiatief ‘Wild op de Kaart’ volgde een interview door Foodtube: ‘Tijdens de week van de zomergans in 2016 serveert een groot aantal restaurants gerechten waar wilde gans in verwerkt is. Zo ook restaurant Le Garage in Amsterdam, waar we jager Reinier Enzerink treffen. Hij legt uit waarom het een goed idee is om de gans op het menu te zetten.’ https://youtu.be/7m_Lay1ebW4?si=kngPPZO593xfM7hi
Lees meer...Wild is overal eenvoudig te verkrijgen, jagers helpen u graag verder en vertellen u graag over hun passie. Er komt veel samen op Wild op de Kaart. Op 7 juli 2016 onthulde wijlen Joop Braakhekke dit nieuwe initiatief van de Jagersvereniging waardoor eindelijk werd afgerekend met decennialang ingesleten vooroordelen en frames over jagen, wild eten en jagers. Mijn werk Als lobbyist in Den Haag van de Jagersvereniging viel mij op dat in veel gesprekken met politieke partijen sprake was van een negatief frame met betrekking tot jagers, jagen en wild eten. Terwijl tegelijkertijd kraakhelder was dat het maatschappelijk draagvlak uitermate positief was over jagers en jagen. Het merendeel van de jagers stond ook open voor een gesprek over hun passie én jagers willen heel graag wild leveren aan particulieren, winkels, wildverwerkende bedrijven en restaurants. Ook vanwege het hoge aanbod van zwijnen, reeën en ganzen. Deze zaken heb ik bij elkaar gebracht door de functionaliteit ‘Wild op de kaart’ te bedenken en uit te werken tot een krachtig instrument voor de Jagersvereniging, haar leden, winkels, restaurants en de vele wildliefhebbers onder de Nederlanders. Wild op de Kaart – De Jagersvereniging
Lees meer...Natuur is waardevol, daarom dragen veel mensen het een warm hart toe. Iedereen wil graag meer natuur, om uiteenlopende redenen: gezondheid, recreatie, natuurbeleving. Maar welke grondbezitters maken ruimte voor natuur? Hoe en waarom? Natuurbeheer is een uitdagende taak. Natuur kost ruimte en onderhoud kost geld. Daardoor dreigt natuur en natuurbeheer naar de achtergrond te verdwijnen in het drukke Nederlandse productielandschap. Met de Landschapsveilingen sloeg Triple E een brug tussen natuurbeheerders (terreinbeheerders en boeren) en de mensen die genieten van (meer) natuur, omwonenden en bedrijven. Het beheer en onderhoud werd voor 10 jaar gekocht door de mensen die daar vervolgens volop van konden gaan genieten. De eerste landschapsveiling in de Ooijpolder op 15 september 2007 leverde maar liefst 110.000 euro op! Mijn werk Als jonge student en later onderzoeker en auteur bij Triple E was ik al tijden gefascineerd door de kloof tussen de leveranciers van natuur (grondbezitters en -beheerders) en de afnemers van natuur (recreanten (gezondheid), omwonenden (huizenprijs) en bedrijven (vestigingsklimaat)). Iedereen wil natuur, maar niemand wil er (genoeg) voor betalen. Het overbruggen van deze kloof zou een geweldige impuls voor de kwaliteit van het Nederlandse landschap betekenen. Maar hoe? De landschapsveiling deed zijn intrede en met de collega’s van Triple E trok ik het land door om veilingen te organiseren, locaties te werven en de veilingobjecten uit te werken met de grondbezitters. Van meidoornhaag tot hoogstamboomgaard, van kijken bij het kalven van een koe tot streekproductenpakket en vleermuizensafari. Vele duizenden euro’s wisselden van eigenaar ten behoeve van natuur, landschap, natuurbeheerder en boer! Meer lezen over dit mooie initiatief? Eerste landschapsveiling ter wereld in Ooijpolder – Vroege Vogels – BNNVARA Beheer van natuur en landschap nu online te koop – Vroege Vogels – BNNVARA 25 jaar ARK: veiling | ARK Natuurontwikkeling Triple E – Kenniscentrum op het gebied van Natuur en Economie. (tripleee.nl)
Lees meer...